Kommunetull og en frisørlærlings verk.

I dag leste jeg i lokalavisa at kommunen min meget sannsynlig skal være med i et prøveprosjekt der ansatte i helse og omsorg i kommunen skal kunne ha muligheten til å sykmelde seg selv med egenmelding 365 dager i året. Altså hver bidige dag om de vil. Dette mener de skal få ned sykefraværet.

For store avdelinger på feks sykehjem der det er mange som jobber er dette sikkert helt greit. Men for meg som har BPA gjennom kommunen og ikke kan sjonglere med titalls assistenter er dette nesten en katastrofe. Enden på visa for meg om dette skulle skje med en av mine assistenter er at jeg sitter igjen med skjegget i postkassa og må gjøre alt jeg egentlig ikke skal og bli supersliten og sikkert syk. For kommunen stiller ikke med vikarer til meg om mine assistenter blir syke. Det må jeg fikse selv. Man kan aldri vite om en person man ansetter er lojal mot jobben sin eller ikke. Til og med i prøvetiden kan alt gå på skinner, mens med en gang man blir fast ansatt så haggler egenmeldinene inn. Derfor gjør denne nye ordningen min hverdag utrolig stressete.


Nå mener jeg ikke at folk ikke skal få være syke. Tvert imot, er man syk så skal man såklart sykemelde seg. Men det finnes dem som sykemelder seg om de bare har en liten forkjølelse. Og med denne nye ordningen så har jo jeg som arbeidsleder ingen mulighet til noen sanksjoner når jeg vet at den ansatte rett og slett skulker. Så i bunn og grunn er jeg stuck med den ansatte, enten jeg vil eller ikke. Da må jeg begynne å lete etter andre oppsigelsesgrunner, noe som er helt superteit. For det viktigste for meg er at de ansatte møter opp til rett tid. Ellers går hele dagen min rett vest.


Jeg søkte i april 2010 om å få BPA gjennom ULOBA isteden for gjennom kommunen. Det fikk jeg aldri svar på. Og kommunen mener at siden jeg ikke fikk svar på det i et vedtak så må jeg bare søke på nytt. Det er så teit at det er til å le av. Nå er jeg bare innstilt på å kjøre ULOBA-kampen fullt ut, jeg gidder ikke mer tull fra kommunen. Nå for eksempel, så søker jeg etter nye assistenter (er for tiden uten!) og sendte stillingsannonsene til "sjæfen" i kommunen like etter nyttårsaften. Hva har skjedd? Ingenting. Ingen stillingsannonser er lagt ut på nett og det er som vanlig umulig å komme i kontakt med "sjæfen". Helt latterlig. Så jeg ender vel opp med å stå der uten assistenter når J drar ut i februar. Det blir gøy det.


Nei farsken ta, ULOBA er løsningen. Nå må jeg bare dokumentere, dokumentere og atter dokumentere. Noe som egentlig skal gå ganske så greit. Det er ikke få episoder jeg har opp i ermet liksom.

Men først, lage pannekakerøre, levere den ødelagte rullestolen, levere skjema på brannstasjonen (det jeg glemte i går...) og hente snuppeluren i barnehagen. I kveld er det jentekveld (jentegjengen fra videregående, vi møtes hver måned), gleder meg!

Bildene? De er fra da Alma var frisøren min i går. Vi lærte oss å åpne og lukke spenner. Noe som førte til at jeg hadde hele 24 stk spenner i håret ved frisørtimens slutt. Fett hår? Det kan man godt si. Det blir liksom det etter at datteren har tømt nesten en hel sprayflaske balsamspray oppi der...

6 kommentarer

Mette

11.01.2011 kl.17:32

åååå endelig en til som sliter med komunale BPA-regler. sukk alle kommuner skulle vært under uloba. For meg er det ikke direkte krise om det ikke kommer assistent eller ikke, men er mer avhengig av at kjemien stemmer, og til nå har jeg faktisk vært ganske så heldig da til tross for at "sjefen" på kommunen bare sender folk hit . Fungerer for så vidt greit, men ville heller hatt retten til å bestemme alt selv istedet for den uvissheten. når- kommer- hvem-tanken jeg har hver eneste uke.

Men går det ann å få BPA gjennom uloba selv om komunen ikke er en uloba-komune altså?

foresten takk for sist. traff deg i åre like før jul . og er ikke meningen å føle glede over dine frustrasjoner her, men ble litt glad når jeg ser jeg ikke er alene. Virker som alle som har assistenter har dem gjennom uloba, og ikke blir tildelt gjennom komunen.

stå på:)

Tanta til Beate

11.01.2011 kl.23:47

Skjønner dine frustrasjoner - det minste man kan forlange er jo svar på søknader og andre henvendelser.

Og Alma har mange talenter! :-)

Kirsti Cath

12.01.2011 kl.02:11

Hmm, .. nå skjønner jeg ikke no'.

Mette skriver: "og til nå har jeg faktisk vært ganske så heldig da til tross for at "sjefen" på kommunen bare sender folk hit."

Når en person får vedtak om BPA så er det jo nettopp det at rekrutteringen overtas av oss som assistanseberettigede som er en av de viktigste - og beste, vilkårene. Det er du som skal finne den beste og mest egnede arbeidstakeren, den som innehar de kvalifikasjonene du etterspør, og den personen som du mener er mest egnet (og det henger jo ofte sammen med god kjemi). Den du velger å ansette skal du lære opp, lage stillingsbeskrivelse og arbeidsplan, for. Selvsagt i samarbeide med den ansatte, .. for dette er jo de arbeidsoppgavene og arbeidstidene som ble presentert - og som han/hun allerede ble kjent med og aksepterte under intervjuet.

Hvis du ikke allerede er kjent med og trygg på rekrutteringsoppgaven så har kommunen plikt til å bistå, eller gi deg nødvendig opplæring. (RO-kurset gir en smakebit, men er ikke tilstrekkelig.) ULOBA gir god opplæring i arbeidsledelse (inkl. rekruttering), og det gjør også OptimalAssistanse. Hvordan Dialogue, AssisterMeg, Adecco, og de andre leverandørene/samarbeidspartnerene løser dette, vet jeg ikke. Opplæring til arbeidslederen er utrolig viktig, slik at man blir trygg i rollen som leder, .. og dermed kan få en best mulig BPA-ordning.

Hvis det ikke er slik det foregår i deres kommuner, så bryter de med intensjonen med BPA, og med Helse- og omsorgsdepartementets rundskriv I-20/2000.

Ellers så er det nok ikke noe som heter "uloba-kommune". Men det er etterhvert ganske mange kommuner som har avtale med ULOBA. Det varierer stort om kommunene er positive/negative til ULOBA, og vil inngå avtaler med dem. Noen er særdeles negative, av ulike årsaker. Og dessverre så bryr kommunene seg mange steder lite om hvem du eller jeg måtte ønske å ha som samarbeidspartner. ULOBA er en leverandør ala de andre jeg nevnte, men skiller seg ut fordi de også fungerer som - og er aktiv som interesseorganisasjon. De har en ideologi i bunnen for alt arbeidet og målbærer et sterkt politisk budskap, Independent Living. ULOBA forholder seg til BPA som et frigjøringsredskap og serviceyrke, mens kommunene i all hovedsak ser BPA som en kommunal pleie-/omsorgstjeneste. Mange av de nye og private leverandørene er nok på linje med kommunene i den oppfatningen (bortsett fra OptimalAssistanse), og det er trist fordi det bidrar til å ødelegge det som var grunntanken med BPA. Det er et jo et hav mellom de to forskjellige ståstedene. Uansett, det er flott at det finnes ulike tilbud, for folk er jo forskjellige og vi har ulike ønsker, men da må det kalles noe annet enn BPA.

Det ser ut til at du bør ta en prat med din kommune, Mette, slik at du får en bedre løsning. Lykke til, håper det ordner seg.

PS! På Facebook har vi etablert en interesseorg. LaMA, for oss som er arbeidsledere, uavhengig av arbeidsgiverløsning, kanskje du vil melde deg inn der ..

http://www.facebook.com/home.php?ref=home#!/group.php?gid=109604709087649

Guro

12.01.2011 kl.09:16

Kirsti: jeg har fått null opplæring av kommunen utover den ene dagen med RO-kurs jeg fikk i 2007 da jeg startet med ordningen. Har etterlyst opplæring, innføring i lover og regler osv mange ganger, men får det ikke. Dette er en av årsakene til at jeg vil over til ULOBA, for der er det jo kjempegod oppfølging av både arbeidsledere og assistenter. At kommunen bryter med et rundskriv visste jeg ikke, men nå skal jeg hvertfall ta det opp en gang til!

Kari N

12.01.2011 kl.13:39

Tror Alma har vært i lære hos Veronica, så fin var jeg også på håret for 25 år siden. Sikker på at Alma var veldig stolt etterpå hun også.

Mette

12.01.2011 kl.14:41

ja dette blogg innlegget og svarene skal jammen taes med til neste møte. Ser nå at komunen bryter flere av de regler jeg trodde fantes men som dem overser... jaja håper det går å ta en prat med dem da:) men som den evige optimisten jeg er så gjør det vel det?

Skriv en ny kommentar

hits