Krøll på linja.

Egentlig er jeg for trøtt til å skrive innlegg nå. Trøtthet kan enten føre til kjedelige eller hysterisk morsomme innlegg. Jeg føler på meg at det hvertfall ikke blir sistnevnte.
Når jeg er på kurs en hel helg kommer jeg alltid stuptrøtt hjem. Men i dag er energien mindre enn den noengang har vært. Det er kanskje ikke så rart, siden det var 9 timer mellom frokost og neste måltid i dag. Balubaen startet da møtene var ferdig og vi skulle gå til lunsjbordet. Ei av de andre jeg var på kurs med fortalte at flytoget ikke gikk fordi det var feil på linja. Man måtte betale selv om man tok taxi fra hotellet til flyplassen, men om man dro til stasjonen betalte flytoget for taxien. Da var klokka ett, neste flytog skulle gå 13.18. For å være på den sikre siden raste jeg og Hannis ned til stasjonen med bagasjen på slep. Der virket faktisk alt normalt, vi kjøpte billett og satte oss på flytoget. Det kom også en annen med rullestol fra kurset og satt sammen oss.

Jaja, tenkte jeg. Nå får vi hvertfall god tid på flyplassen. Da får vi tid til å luske rundt og se i butikkene der, og kjøpe oss mat før vi skal fly. Men dengang ei du.
Da vi kom til Skøyen stoppet toget. Først kom det beskjed om at det var en feil på signalanlegget, som de regnet med skulle bli fikset hvert øyeblikk. Så kom det beskjed om at det dessverre ikke så ut som de skulle få fikset det, og i tillegg var det røykutvikling i et tog på nathionalteateret. Great.
Alle skulle få rekvisisjon til taxi.
Men da de skulle ringe å bestille taxi til oss, var togvertinnedama så stressa at hun ba oss om å ringe. Hun ga oss rekvisisjonene og gikk. Jah..

Vi kom ut av stasjonen, og togvertinna satte seg i den første og beste taxien som kom. Etter hvert kom den ene maxitaxien etter den andre, men ingen ville ta med oss. De fant vel ut at de tjente mer på å stappe bilene full av mennesker isteden for å ta med to rullestoler. Så der ble vi stående. Vi ringte å purret på taxien flere ganger, men fikk beskjed om at det var så få biler som tok rullestoler. As if! Alle maxitaxiene som gikk i skytteltrafikk mellom Skøyen og Oslo S hadde rampe. Poenget var at taxisjaførene ikke giddet å flytte setene slik at man kunne kjøre inn.
Jeg tuller ikke når jeg sier at det var minst 20 maxitaxier som stoppet der vi sto i løpet av den tiden vi sto og ventet. Vi ventet faktisk i en og en halv time før det skjedde noe! Da var jeg så rasende at hadde noen snakket til meg da vil jeg ikke tenke på hva som hadde skjedd.

For det første synes jeg det er svært kritikkverdig av flytoget at de ikke tok ansvaret for at vi kom oss videre. De kan ikke forlate passasjerene sine på den måten. Når de bestiller drosjer til passasjerene må de farsken ta meg passe på at alle får bli med.
For det andre synes jeg Oslo Taxi diskriminerer mennesker med den oppførselen de viste i dag. Å skylde på at de ikke har biler som tar rullestoler er bullshit, alle maxitaxiene som stoppet hadde rampe. Men vi var såklart ikke bra nok å ha med siden vi tok for mye plass. Det sto faktisk over ti taxier på andre siden av gata, enn om de kunne kjørt noen av de andre passasjerene med dem, så vi som ikke kan ta smådrosjer også hadde kommet oss avgårde?
Etter mye om og men fikk vi tak i sentralbordet till Oslo Taxi, men da sentralborddamen prøvde å ringe den sjåføren som angivelig var på vei for å hente oss fikk hun ikke svar. Til slutt måtte vi bestille ny taxi.

Etter nesten en og en halv time kom det endelig to drosjer, som stoppet foran oss. En til Håvard og en til meg. Da vi satt i bilen og det var en og en halv time igjen til flyet gikk innså jeg at vi aldri kom til å rekke flyet. Vi var kalde, sultne, måtte på do og var kjempeslitne, så jeg ble litt sånn likegyldig. Hannis derimot, satt og godtet seg over alle kronene som tikket avgårde på takstameteret " jess, se kor fort det går da, no ska flytoget få den regninga!"

For å gjøre en lang og sliten historie kort, vi rakk flyet. Dro rett til trafikkontoret til SAS da vi kom til flyplassen, og damen der sa til vår store glede at vi kunne være med flyet, selv om vi var rimelig sene. Selvfølgelig bestemte vaktene i sikkerhetssjekken at i dag må vi ta ut bagasjen deres og gå nøye gjennom den. Sto og trippet og kikket på klokka mens de drev på, men det tok heldigvis ikke så altfor lang tid. Vi gikk rett på flyet da vi kom til gate'en.
Blæra mi hold seriøst på å sprengtes, klokka var jo halv fem og jeg hadde ikke fått muligheten til å gå på do siden frokosten, så for første gang i mitt liv satt jeg og tenkte "ta av nå da, lukk dørene, begynn å gå, ta av, ta AV!!".
Da det plinget i fest-setebeltet-skiltet spratt jeg opp på sekundet og låste meg inn på do. Phju, det var godt det.. :)

Nå sitter jeg her, halvveis i koma og skal straks krype under dyna. Må bare pakke barnehagesekken til snuppeline først. Og ta av linsene og pusse tennene.
God natt!

(siden blogg.no ikke vil laste opp bildene mine blir dette et bildeløst innlegg. Dessverre..)

Én kommentar

Viggo G

07.06.2009 kl.23:24

Enda en bekreftelse på at gjorde riktig med å kjøre selv... :D :D