Kokkekamp.

Jeg har fått et nytt favorittprogram. Skogheims. Det er bare så utrolig godt å se at det er flere som strever med å få hverdagen til å gå opp. Og i det siste programmet kjente jeg med veldig igjen i, middagslaging er et slit! Jeg er verdens dårligste middagslager. Eier ikke fantasi, eller kokkekunnskaper. Og greier aldri å samordne det jeg har i skapene til noe spiselig. Toro er fast leietaker i kjøkkenskapene mine, men etter å ha sett på Skogheims i går, der de målte hvor mye salt det er i ferdigmat så innser jeg at jeg må ta meg selv i nakken og begynne å lage "fra bunnen av". Tatt i betraktning at jeg er en person som måtte google "pannekakeoppskrift" sist jeg laget, nettopp pannekaker, og at jeg i påsken leste meg opp på "hvordan koke et perfekt egg", så sier det seg selv at jeg har en stor jobb fremfor meg.

Så. Nå sitter jeg altså her og skal skrive en middagsplan. En femukersplan, som de hadde i programmet blir i meste laget. Her må jeg ta ett skritt av gangen. Derfor har jeg satt meg som mål at jeg skal lage en ukesplan nå. Men hva i all verden skal jeg lage? Når jeg tenker på alle middagsrettene jeg har laget opp gjennom årene, og trekker fra de som inneholder en Toropose av noe slag, er det jammen meg ikke mange retter igjen.
I need help! Gi meg noen sunne, raske og "fra bunnen av" oppskrifter da folkens. I will forever be thankful. :)

Ellers kan jeg fortelle at jeg er ferdig med boka mi "World without end" av Ken Follett. Den var helt utrolig fantastisk bra! Trodde ikke etterfølgeren kunne nå opp til "the pillars of the earth", men det gjorde den, absolutt.
1025 sider gikk utrolig fort. Har lånt meg oppfølgeren til "Mengele Zoo" av Gert Nygaardshaug nå, gleder meg!

Nå skal jeg drikke litt Solo og spise Kinder Maxi, og så skal jeg finne loppekassa. Det ble rimelig sent i går, på grunn av at jeg ikke greide å legge fra meg boka mi.
God natt! :)

3 kommentarer

Laila

17.04.2009 kl.23:25

Matliste for september:MandagFårikålTirsdagRodos Laks4 lakse filer2 bokser med hakkede tomater med basilikum4 hvitløks fedd2ss tørr oregano100g feta ostForvarm ovnen til 180grader. Smør en ildfast form og legg fisken i formen. Press hvitløken. Bland sammen tomater, hvitløk og oregano i en bolle. Hell tomatblandingen i. smuldre deretter feta osten over fiskenStek midt i ovnen i 20 minutter. Sjekk om fisken flaker seg lett. Stek evt. inntil 10 minutter til fisken er spiseklar. OnsdagBlomkålsuppe¾ kg blomkål1l vann1 ? 2 hønse buljong terninger1 dl. Osthakket persilleKok blomkålen myk i 1/2l vann. Mos dem med stavmikser, hell i resten av vannet, og tilsett buljongen. Kok opp og smak til med s1dl revet ost og bland i hakket persille. TorsdagGrønnsakswok med tunfisk1 squash20 ferske sjampinjonger2 røde paprika2 løk1 brokkoli2 bokser tunfisk i vann1 boks med bønnersoyasauspepper, chili, paprikapulver og karri eter smakrapsolje4 ss kesam Varm opp litt olje i en wok panne og ha i sjampinjonger skåret i skiver. Hell over litt soyasaus og litt presset sitron. La soppen bli gylden og hell over tunfisken (hell av vannet først) før du blander i resten av krydderet. Kutt opp løk, paprika, squash og brokkoli i nokså store biter, og legg i woken. (først løken, så brokkoli til slutt paprika og squash) Ha til slutt i bønnene. La bland ingen surre til alle grønnsakene har blitt gjennomvarme. Rør i kesam rett før servering. FredagKyllingbryst med brokkoli og parmesan4 kyllingbrystrapsoljepepper1 stor brokkoli½ dl kaldpresset olivenolje1 -2 ansjosfiletter2 hvitløksfed½ dl revet parmesangrov pepper etter smakDel brokkolien i mindre biter. Kok den i ca 3 ? 5 minutter. Den skal ikke bli for myk varm olivenolje i en wok eller stekepanne og la finakket hvitløk og finhakket ansjos surre i oljen ca 1 minutt. Ha brokkoli i pannen og sørg for at blandingen av olje, hvitløk og ansjos blandedes i all brokkolien. Dryss over parmesan og pepper.. stek samtidig kyllingbrystene i litt olje, og pepper til de er gjennomstekt.LørdagStekt tunfisk med spinat og sjampinjong4 skiver tunfisk a 100 ? 200g30 ferske sjampinjongerrapsoljepepperevt. Litt saft fra sitronevt. litt soyasaus600g spinatVarm opp litt olje i stekepannen og stek tunfisken til den blir gyllen utenpå og svak rosa i midten. Smak til med og pepper. Kutt sjampinjongen i skiver og stek i litt olje til den blir gylden. Smak til med pepper og evt. litt sitron og soyasaus. Varm opp en gryte med vann og ha i spinat. La den koke i 2 -3 minutter. Legg en skive tunfisk sammen med spinaten og sjampinjong på hver tallerken. SøndagChili con carne400g karbonade deig1 løk1 paprika1 boks hakkede tomater1 boks brune bønner1 boks chillibønner½ ts chilipulverpepperrapsolje (til stekning)Hakk løk og papprika i biter. Var opp en stekepanne og stek karbonadedeigen i en gryte. Stek løk til den er gylden og legg i gryta sammen med kjøttet. Hell over bønner og tomater, og ha til slutt i paprika. Smak til med paprikapulver chili, og pepper. La det hele surre til at er gjennomvarmt. Server sammen med grønn salat. MandagOvnsbakt laks med sesambrokkoli og kokte linser600g laksefileter2 hvitløks feddolivenoljesitronpepper2 ss hakket korianderStek fisken i ovnen ved 200grader i 10 ? 15 minutter. Dryss over hakket koriander og server sammen med kokte linser og sesambrokkoliKokte linser2 -3 dl røde eller grønne linser1 l vann2 buljongterningerKok opp vannet med buljongterninger før linsene has i. kok til de har blitt møre (ca 20 min) bland dem sammen med olivenolje, hvitløk pepper og litt sitronsaft. Pensle blandingen over fisken.Brokkoli med ingefær og ristet sesamfrø1 brokkoli1 dl rød paprika2ss sesamfrø2ss vann5 -6 ss soyasaus2 ss vann¼ ts tørr sennep¼ ts sukker¼ ts ingefærKutt paprika og brokkoli i passende biter. Kok paprika og brokkoli i ca 5 minutter før det legges i en bole. Mens grønnsakene koker varmes en stekepanne opp. Rist sesamfrøene i den varme pannen og la dem ligge der i ca 1 minutt, mens du hele tiden rører rundt. Bland soyasaus, vann, sukker, sennep og finhakket ingefær i en bolle og kok opp. Hell sausen over grønnsakene og strø over de ristede sesamfrøene. TirsdagSpinatsuppe med egg2 poser med spinat suppe2 posepakker med frossen spinat1 del lettmelk4 kokte eggTilsett den mengden melk som angis på spinatsuppen Og kok opp. Ha oppi frossen spinat og melk, og kok opp på nytt. Del de kokte eggene i båter å ha i suppen før servering. OnsdagBrokkoli wok1 kg biffkjøtt½ dl rapsolje4 dl brokkoli4 dl blomkål4ss soyasaus4ts revet fersk ingefær2 dl chasewnøtter| ts chiliSkjær kjøttet i terninger, del blomkål og brokkoli i biter. Varm oljen til den er rykende. Stek kjøttet raskt på sterkt varme, legg til sidde. Var oljen igjen og stek grønnsakene, legg til side. Stek nøttene sammen med revet ingefær og soyasaus og evt. chili. Vær oppmerksom på at de kan sprute! Bland sammen med kjøtt og grønnsaker. TorsdagFylt paprika med grov ris4 røde eller gule store paprika500g karbonadedeig4 ss kruskakli1 boks knuste tomater1 løk2 ss oregano2 ss basilikum200gram brunris eller naturis2 never ruccolasalatsett over risenDel paprikaene i to på langs og rens ut frøene og sideveggene. Finhakk løken. Stek løk og karbonadedeig, bland kruskakli, tomater og krydder. Smak til med pepper. Fyll paprika halvdelene med kjøttsaus. Legg en skive ost p på toppen av hver paprikahalvdel. Gratiner i ovnen på ca 200gradder i 20 minutter. Server med brun ris og frisk ruccolasalat til.FredagErtesuppe 300g tørkede grønne erter8 sjalottløk2 stilker stangselleri60g sellerirot2 cm fersk ingefær2 ts malt koriander2 ts timian1,3 dl grønnsaksbuljong300g frosne erter og pepper2 ss persille4 ss kesamBløtlegg de tørkede ertene over natten. Skyll ertene og la dem renne av. Varm opp olje i en kjele med tykk bunn til middels varme. Tilsett finhakket sjalottløk, stangselleri og sellerirot. La det steke i 3 minutter, mens du rører om av og til. Når løken er blant og gylden tilsetter du ingefær, timian og koriander. Stek i 1 minutt. Tilsett buljong og la det småkoke til ertene er møre. Tilsett de frosne ertene og la dem bli gjennomvarme. Avkjøl og mos suppen med stavmikser. Gi suppen et oppkok og smak den til med pepper.. rør inn hakket persille og server med en klatt kesam. LørdagFiberrik pastasaus500g karbonade deig1 løk20 sjampinjonger2 gulrøtter2 fed hvitløk1 boks hermetiske tomater m basilikum og oregano4 ts tomatpurre8ss kruskakliVar olivenolje i stekepannen, ha i hvitløken. Ha deretter i karbonadedeigen. Stek karbonade deigen sammen med hakkede sjampinjonger, hakkede gulrøtter og hakket løk. Bland i kruskakli og ha i ekstra vann. La sausen koke et par minutter ekstra så kruskaklien sauser seg godt. Server over pasta med revet parmesan. SøndagFiskegrateng med klistrø500g hvit filet av torsk3 ss soyaolje3 ss sammalt vete1/2l skummetmelk1/2ts hvit pepper1 krm nyrevet muskatnøtt200g fullkorsmakaroni2 egg5 ss kruskakli3 gulrøtter½ salathode1 boks ananasRens fisken for skinn og bein og del den i passelige biter. Varm olje i en kasserolle og tilsett sammalt hvetemel. Kok opp lettmelken og spe den i melet mens du rører. La sausen koke i 4 minutter. Smak til med pepper og muskat. Kok fisken i sausen. Når fisken er kokt, blandes den med den kokte makaronien. Skill eggene. Bland inn eggeplommer i blandingen. Deretter blander du forsiktig i stivpiskede eggehviter. Hell gratengrøren i en smurt ildfast form og dryss kli over. Stek gratengen på nederste rille i ovnene ved 200gradder i ca 30 - 40 minutter. Serveres med raspet gullerot, revet frisk salat og ananas biter til.Marias Nøttebrød1 kg sammalt rug2 dl siktet rug2 dl hvetemel8dl kruskakli1 dl hvetegluten/glutenmel1 ss 125 g knuste valnøtter125 g knuste hasselnøtter 1 pk tørrgjær1,6 dl vann1 dl malteekstraktHakk nøttene fint. Bland alle tørre ingredienser i en stor bake bolle. Lag en grop og hell i lunket vann (ikke over 37grader) og malteekstrakt. Elt deigen godt til den har en klissen (rå) konsistens. Sett deigen til hevning. I et par timer på et lunt sted. Smør to store brødformer og ha deigen oppi. Sett til etterhevning i ca 1 time og stek brødet midt i ovnen på 175 grader i 1 time og 15 minutter.

Laila

17.04.2009 kl.23:27

ps. hver oppskrift er for fire porsjoner (derfor for september som denne er fra) lage og fryse ned. Vet ikke hvor barnevenlig det er men - prøv?vil du ha flere så har jeg det;)

Guro

17.04.2009 kl.23:29

Holy macaroni! :D

Skriv en ny kommentar

hits